Nepřehlédněte
Na přípravné kurzy k přijímacím zkouškám z ČJL a MAT se můžete přihlašovat ZDE.
Těšíme se na vás na dalším dnu otevřených dveří ve středu 29. ledna!
Výchovné poradenství
Kdo je vlastně výchovný poradce?
Je to pedagog, odborně připravený pro výchovné poradenství, který pomáhá při profesní orientaci a řešení výchovných otázek, věnuje zvláštní pozornost poruchám dětí a mládeže z hlediska pedagogické, psychologické a sociální normy, jejich zjišťování, prevenci a nápravě.
Výchovný poradce diagnostikuje situaci, navrhuje opatření, setkání zainteresovaných lidí, vede individuální konzultace s žáky, s rodiči, informuje o kontaktech na další pomoc (adresář sociálních služeb apod.) linku bezpečí a další organizace. Obrací se na sociální odbor, kurátory v případě podezření na problém v rodině, porušování zákona.
Těžištěm práce výchovného poradce je prevence.
Orientuje se tedy na:
- práci s výchovně problémovými žáky,
- spolupráci s rodinou především v poradenské činnosti,
- spolupráci s institucemi v šíření dalších výchovných a prevenčních postupů v práci s problémovými žáky,
- spolupráci s pracovníky školy při řešení otázek v postupech výchovné práce.
Do pracovní náplně výchovného poradce patří mimo jiné:
a) v oblasti metodické a informační činnosti:
- metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc,
- uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesně orientačních, sociálních a jiných důvodů,
- informuje rodiče žáků a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství a o možnostech využití jejich odborných služeb,
- organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků,
b) v oblasti práce se žáky s výukovými a výchovnými problémy:
- pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování problematických žáků, dává návrhy na další péči o tyto žáky,
- pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření,
- podává návrhy na vyšetření v PPP nebo ve speciálně pedagogickém centru pro žáky s vývojovými poruchami čtení a chování i pro žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením,
- ve spolupráci s vedením školy a pedagogickými pracovníky se podílí na výchovných programech zaměřených na nápravu problematických žáků,
c) ve specifické oblasti:
- pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole (rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák),
- spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci zejména s odborem sociálně právní ochrany dětí, sociálním kurátorem, s Policií ČR a krizovým centrem pro děti a rodinu.
Učitelé se na výchovného poradce obracejí v případě:
- výskytu agresivního chování ve třídě,
- signálů o potížích žáka (osobnostní, rodinné, vztahové),
- náhlém i trvalém neúspěchu v učení,
- obtížné komunikaci, konfliktu s rodiči,
- porušování pravidel soužití ve škole žákem,
- krádežích ve třídách apod.
Výchovný poradce je při své činnosti vázán mlčenlivostí.