Nepřehlédněte
Přípravné kurzy
- Děkujeme za Váš zájem o přípravné kurzy k přijímacím zkouškám.
- Termíny jsou již obsazeny s výjimkou pár míst v kurzu MAT ve středu 16:00-17:30. Hlásit se můžete ZDE.
Těšíme se na vás na dalším dnu otevřených dveří ve středu 29. ledna 14:00-17:00 hod.!
Výchovné poradenství
Kdo je vlastně výchovný poradce?
Je to pedagog, odborně připravený pro výchovné poradenství, který pomáhá při profesní orientaci a řešení výchovných otázek, věnuje zvláštní pozornost poruchám dětí a mládeže z hlediska pedagogické, psychologické a sociální normy, jejich zjišťování, prevenci a nápravě.
Výchovný poradce diagnostikuje situaci, navrhuje opatření, setkání zainteresovaných lidí, vede individuální konzultace s žáky, s rodiči, informuje o kontaktech na další pomoc (adresář sociálních služeb apod.) linku bezpečí a další organizace. Obrací se na sociální odbor, kurátory v případě podezření na problém v rodině, porušování zákona.
Těžištěm práce výchovného poradce je prevence.
Orientuje se tedy na:
- práci s výchovně problémovými žáky,
- spolupráci s rodinou především v poradenské činnosti,
- spolupráci s institucemi v šíření dalších výchovných a prevenčních postupů v práci s problémovými žáky,
- spolupráci s pracovníky školy při řešení otázek v postupech výchovné práce.
Do pracovní náplně výchovného poradce patří mimo jiné:
a) v oblasti metodické a informační činnosti:
- metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc,
- uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesně orientačních, sociálních a jiných důvodů,
- informuje rodiče žáků a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství a o možnostech využití jejich odborných služeb,
- organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků,
b) v oblasti práce se žáky s výukovými a výchovnými problémy:
- pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování problematických žáků, dává návrhy na další péči o tyto žáky,
- pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření,
- podává návrhy na vyšetření v PPP nebo ve speciálně pedagogickém centru pro žáky s vývojovými poruchami čtení a chování i pro žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením,
- ve spolupráci s vedením školy a pedagogickými pracovníky se podílí na výchovných programech zaměřených na nápravu problematických žáků,
c) ve specifické oblasti:
- pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole (rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák),
- spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci zejména s odborem sociálně právní ochrany dětí, sociálním kurátorem, s Policií ČR a krizovým centrem pro děti a rodinu.
Učitelé se na výchovného poradce obracejí v případě:
- výskytu agresivního chování ve třídě,
- signálů o potížích žáka (osobnostní, rodinné, vztahové),
- náhlém i trvalém neúspěchu v učení,
- obtížné komunikaci, konfliktu s rodiči,
- porušování pravidel soužití ve škole žákem,
- krádežích ve třídách apod.
Výchovný poradce je při své činnosti vázán mlčenlivostí.