Nepřehlédněte
Články
12. 3. 2025 - Mgr. Adam Malíšek
Za dějepisem a angličtinou na job-shadowing do Belgie
V týdnu před jarními prázdninami jsem využil možnost vyjet na zkušenou, abych zjistil, jak probíhá učitelská praxe v zahraničí.
V rámci projektu Erasmus + jsem tak vycestoval do belgického Bornemu, obce v provincii Antverpy.
V Bornemu jsem během týdne navštěvoval školu OLVP Bornem Secundair Onderwijs, kde se mě ujalo několik učitelů s podobnou aprobací. Podíval jsem se tedy do hodin dějepisu, anglického jazyka a do hodin dějepisu v angličtině.
Co mě na školství v Belgii zaujalo? Základní škola je zde zkrácena na pouhých 6 let, střední škola je pak naopak prodloužena na 6 ročníků. Hodiny zde trvají 50 minut a mezi nimi často ani nejsou žádné přestávky. Průměrný počet žáků ve třídách se pohybuje kolem 15. Ve škole neexistují žádné skříňky na odkládání věcí, bundy na opěradlech židlí jsou naprosto běžným jevem. Učitelé to mají podobně – ve škole nejsou žádné kabinety a všichni učitelé se během volných chvil musí namačkat do společného salónku, jehož kapacita by byla v případě přítomnosti celého pedagogického sboru přesáhnuta alespoň třikrát.
Zaujal mě také zákaz nošení tepláků, topů s úzkými ramínky a většího počtu piercingů. Žáci si údajně nemají zvykat nosit něco, co pak nebudou moct nosit ani v práci.
Nechyběl ani zákaz používání mobilních telefonů, žáci však z nařízení vlády obdrželi od školy vlastní notebook, který si během studia pronajímají za symbolické půjčovné. Na těchto počítačích pak mohou pracovat jak ve škole, tak doma v případě, že vlastní počítač nemají.
Hodiny anglického jazyka probíhají v Belgii velmi podobně jako u nás. Velkých rozdílů jsem si však všiml v hodinách dějepisu. I přesto, že škola nabízí různá zaměření – od oborů technických a ekonomických až po obory informační, jazykové a zdravotnické, probíhá výuka dějepisu na škole obvykle od 1. až do 6. ročníku. Dějepis má tak celkově mnohem větší časovou dotaci, díky čemuž byla výuka pomalejší, detailnější a nabízela tak prostor nejenom pro „jména a letopočty“, ale také pro debaty a přemýšlení o historických událostech. Dějepis slouží jako nástroj pro rozvoj samostatného a kritického myšlení, protože pomáhá studentům analyzovat historické události a porozumět různým perspektivám.
Tolik ke krátkému shrnutí. Týden na škole v Bornemu utekl překvapivě rychle a domů jsem si přinesl spoustu nápadů, inspirace a zajímavých poznatků.