Nepřehlédněte
Na přípravné kurzy k přijímacím zkouškám z ČJL a MAT se můžete přihlašovat ZDE.
Těšíme se na vás na dalším dnu otevřených dveří ve středu 29. ledna!
Školní psycholog
Kdo je to školní psycholog?
Školní psycholog je nezávislý pedagogicko-psychologický odborník školního poradenského pracoviště na školách, jehož úkolem je prostřednictvím konzultací, poradenství, diagnostiky, prevence a intervence pomáhat žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům k překonávání obtíží psychologického charakteru.
Školní psycholog vykonává zejména tyto činnosti:
- krizová intervence – pomoc žákům, rodičům i učitelům, kteří se ocitnout v mimořádně psychicky náročné situaci.
- individuální, párové nebo skupinové konzultace a poradenství – pomoc a podpora těm, kteří se potýkají s osobními, vztahovými, výukovými či jinými problémy.
- diagnostické činnosti – psycholog zjišťuje například sociální klima ve škole a třídě, provádí orientační anonymní šetření prostřednictvím anket, které slouží k zajištění lepších podmínek vzdělávání ve školách. Taktéž se může podílet na zjišťování přítomnosti a rozsahu nadání žáků
- preventivní a intervenční činnosti – individuální, skupinové či komunitní práce s rodiči, žáky i učiteli za účelem zlepšení psychického stavu nebo náročné situace. Jedná se o prevenci či intervenci v oblasti psychického i fyzického zdraví, mezilidských vztahů, školního neúspěchu žáků nebo péče o žáky se speciálně vzdělávacími potřebami
- metodická spolupráce s pedagogickými pracovníky školy – při péči o žáky spolupracuje školní psycholog s vedením školy a učiteli
- koordinace v poradenských a jiných službách
Školní psycholog je ve spolupráci s výchovným poradcem a školním metodikem prevence. Také koordinuje poradenské služby mimo školu s poradenskými, zdravotnickými nebo jinými zařízeními.
Více informací o činnosti školního psychologa naleznete ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů a úprav.
Příklady důvodů k vyhledání školního psychologa:
- prožívání nadměrného stresu, strachů a obav, nárůst psychosomatických obtíží
- náročné nebo opakované konfliktní či jinak problémové situace ve vztazích rodinných, kamarádských, partnerských nebo ve vztazích s učiteli/žáky/spolužáky, šikana
- problémy s usínáním, poruchy spánku
- náhlý nebo dlouhodobý školní neúspěch, problémy s učením, se soustředěním, pamětí
- déle trvající negativní nebo depresivní nálady, osamělost
- sebepoškozování, poruchy příjmu potravy, zneužívání látek k lepší „body-image“, závislosti a další
Každý žák má právo na vyhledání pomoci od školního psychologa, zvláště pokud se nachází v psychicky náročné situaci a je ohroženo jeho zdraví nebo život. V takovém případě je školní psycholog povinen žáku pomoci i bez předchozího informovaného souhlasu zákonných zástupců.
Pro další práci školního psychologa s žákem, třídou a zákonnými zástupci je zapotřebí generalizovaný, nebo individuální informovaný souhlas s odsouhlaseným prohlášením zletilého žáka, nebo zákonného zástupce (vyjma preventivní a osvětové činnosti, na kterou má nárok každý bez rozdílů).